Sådan slipper du af med tankemylder og styrker din sindsro

Hvis du døjer med tankemylder, hver aften når du skal sove, kan det være vanskeligt at falde i søvn. Det betyder samtidig, at dit sind ikke har ro, hvorfor det er værd at bruge kræfter på at opnå en højere sindsro. Se her, hvordan du gør.

Sindsro er vigtigt for dig – det skaber balance i tilværelsen, og det gør, at du ikke døjer med tanker, der kører rundt og rundt i ring uden at kunne stoppe. Typisk vil tankemylderet komme, når du skal til at sove, men det kan også komme på andre tider af døgnet.

Tankemylder kan gøre hverdagen vanskelig

Det kan være svært at holde fokus, når man døjer med tankemylder. Samtidig kan det betyde, at du hele tiden holder dig beskæftiget – eksempelvis ved at kigge ned i telefonen, ryge cigaretter eller noget helt tredje.

Der er mange ting, du kan gøre, hvis du vil slippe af med tankemylderet. Først og fremmest bør du dog kontakte en professionel, der kan hjælpe dig med at få mere ro på tilværelsen. Herunder følger en række gode råd til, hvordan du slipper af med tankemylderet.

Sådan får du mere sindsro

Det vigtigste er, at du kontakter en professionel fagperson, der kan hjælpe dig med at slappe af. Lægen vil typisk ikke kunne gøre meget, hvis ikke der er tale om en decideret diagnose, hvorfor du typisk vil skulle finde en behandler på egen hånd.

Din behandler vil kunne hjælpe dig med at opnå en højere sindsro, så du generelt kommer til at slappe mere af og have det bedre. Det vil samtidig kunne hjælpe dig med hurtigere at falde i søvn, ligesom der er en lang række andre ting, der vil styrkes gennem forbedret sindsro.

Du vil få nemmere ved at komme gennem dagen

Hvis du døjer med tankemylder, vil det som regel resultere i, at du får nemmere ved at komme igennem hverdagen. Du vil få lettere ved at falde i søvn, så du vil føle dig mere frisk og have mere energi. Det vil smitte af på dit humør, så du igen bliver en bedre og gladere udgave af dig selv.

Der er forskellige behandlere, du kan få hjælp af – det vil ofte være en god idé at opsøge en psykolog eller terapeut, som har speciale i det, du døjer med. Først og fremmest vil du skulle lære at identificere, hvad der ligger til grund for dit tankemylder, så du er klar over, hvad du skal ændre.